Energi- og miljøpåvirkning av elbil Systemanalyse med EMPS (Samkjøringsmodellen)
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368743Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF Energi [1811]
- SINTEF Energi [1951]
Originalversjon
SINTEF Energi. Rapport. 33 p. Sintef Energi AS, 2014Sammendrag
Målet med denne studien er å finne ut hvordan innføring av elbil i Norge påvirker det norske og europeiske kraftsystemet og de tilhørende klimagassutslipp. Simuleringsmodellen EMPS blir brukt for å sette opp forskjellige scenarier med og uten elbil. I tillegg undersøkes hvordan resultatene forandrer seg når elbil-innføringen ses i sammenheng med ekstra installert vindkraft i Norge.
Dagens kraftverkspark er dominert av fossile kraftverk og dermed går de marginale CO2-utslippene fra kraftsektoren opp ved innføring av elbiler, tilsvarende ca. 73 CO2-g/km.
Dersom man ser introduksjon av elbil i sammenheng med utbygging av ekvivalent mengde ny vindkraft i Norge viser simuleringene at de totale utslippene fra kraftsektoren faktisk går noe ned sammenlignet med "null-situasjonen". Man kan i det tilfellet dermed konkludere med at CO2-reduksjonen innenlands som følge av elbiler tilsvarer 1-til-1 utslippene fra de bensin-/diesel-bilene som erstattes.
Beskrivelse
-