Evaluering av digital praksis i stjørdalsskolen - Resultater fra spørreundersøkelser til foresatte og lærere
Research report
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5674]
- Rapporter fra SINTEF Digital [297]
- SINTEF Digital [2416]
Abstract
Lærere i stjørdalsskolen ser potensialet i digitale læringsteknologier for å berike
undervisningen og å gjøre individuelle tilpasninger til elevene. De er tilfredse med tilgangen
til digitale læremidler, men misfornøyde med tilgangen til trykte læremidler. Flere lærere
heller også mot å ha PC for de eldste barna. Foresatte mener at barna har utviklet digital
kompetanse, men er delt angående iPad som pedagogisk verktøy. Lærere og foresatte
peker på utfordringer knyttet til skriving på iPad, og foreslår løsninger som eksternt
tastatur og tilgang til PC i enkelte læringssituasjoner. Tid brukt med digitale
læringsaktiviteter varierer med elevenes alder, og bruken er relativt beskjeden blant de
yngste barna, tatt i betraktning at de har tilgang til hver sin iPad. Majoriteten av lærerne
mener at egen digital kompetanse er avgjørende for praksisen i klasserommet. Lærere
ønsker kompetanseheving innen blant annet kunstig intelligens, programmering og ulike
Office-verktøy. Elevene kan bli distrahert av det digitale, og lærerne mener det er behov
for tydeligere regler for bruk av teknologi i klasserommet, da spesielt på ungdomstrinnet.
ISBN: 978-82-14-07180-1