Arbeidskraft i Nord
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3055148Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Arbeidskraft i nord
Etterspurt kompetanse og rekrutteringsmønster i arbeidslivet endres i takt med den
teknologiske og samfunnsmessige utviklingen. Rapporten tar for seg hvilke faktorer som
påvirker hvordan bedrifter i sentrale nordnorske bransjer jobber med arbeidskraftbehov.
Fire casebransjer og -bedrifter har deltatt i prosjektet. Gjennom en metodisk tilnærming,
basert på databasert teoriutvikling, ble problemstillingen undersøkt ved hjelp av teoretiske
og empiriske metoder. Funnene gjort gjennom kvalitative undersøkelser grupperer seg
rundt kompetansebehov, rekrutteringsarbeid og endring i virksomheten som følge av
digitalisering. Sted og attraktivitet er viktig i rekrutteringsarbeidet og flere benytter seg av
sosiale medier som rekrutteringsplattform. Viktigheten av sosiale nettverk blir også trukket
frem som en faktor i rekrutteringen for både norsk og utenlandsk arbeidskraft. Et
gjennomgående behov som går på tvers av bransjer er digital kompetanse, og digitalisering
vil påvirke bedriftenes fremtidige drift og omstillingsevne.
ISBN: 978-82-14-06451-3