Digital skifte for transport
Haarstad, Håvard; Aarhaug, Jørgen; Holm, Erling Dokk; Lervåg, Lone-Eirin; Seehus, Rikke Amilde; Malmedal, Geir
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2689411Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5674]
- SINTEF Community [2225]
Sammendrag
Et digitalt skifte for transport endrer hvordan vi reiser og hvor-dan byene ser ut. Denne rapporten gir en oversikt over hvordan ny transportteknologi vil påvirke byene, og forslag til politiske til-tak.
Ny transportteknologi kan gi de største endringene for byene siden bilene ble sluppet fri. Elektrifisering er allerede i ferd med å gjøre transporten utslippsfri. Selvkjørende kjøretøy kan på sikt gjøre bilkjøring tryggere, billigere og lettere tilgjengelig. Mobilitetsapper gjør at transport i større grad kan kjøpes som en tjeneste. Delte kjøretøy og mikromobilitet kan frigjøre plass i byene.
Norske byer forventes å vokse med 20 prosent frem mot 2030. Dette vil gi økt behov for boliger og flere daglige reiser. Dagens veier har ikke kapasitet til vekst i biltrafikken, og parkering bruker store arealer i byene. Nullvekst i privatbi-lisme har vært en politisk målsetting siden 2014. Dette innebærer at all økning i persontransport i storbyområdene frem mot 2030 skal tas med kollektivtrans-port, sykkel og gange.
Mange av de som bor i norske byer mangler gode nok alternativer til å kjøre bil. Dette gjelder særlig i ytre bydeler. Der bor folk mer spredt, og det er dyrt å levere et tilfredsstillende kollektivtilbud. For å lykkes med å skape et mer bærekraftig transportsystem, trengs det bedre alternativer til bilkjøring. På lengre sikt bør byene utformes slik at folk blir mindre avhengig av bil.