Kunde-til-kunde gjenbrukstjenester i Norge. Status og markedspotensial
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429412Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin - SINTEF AS [5673]
- SINTEF Digital [2415]
Sammendrag
Denne rapporten oppsummerer resultatene fra surveyundersøkelsen som ble gjennomført i august 2015 for å undersøke status og markedspotensial for kunde-til-kunde gjenbrukstjenester i Norge. Surveyen er besvart av 807 landsrepresentative respondenter fra Norstats Internettpanel. Per i dag er nettbaserte gjenbrukstjenester mest populære blant voksne mennesker i 30- og 40-årene med hjemmeværende barn. For å utvide markedspotensialet for større deler av befolkningen anbefales følgende: Utnytt den sterke appellen tjenestene har for å bli kvitt ting man ikke lenger trenger. Legg til rette for mer automatiserte, men likevel trygge transaksjoner. Vurder å utvikle personaliserte anbefalinger basert på likes/hjerter og følgefunksjoner for å hjelpe forbrukere å finne tingene de er interessert i. For forbrukere både som selgere og kjøpere er videre både tillit og sosial påvirkning viktig for fremtidige intensjoner om bruk av slike tjenester. Oppdragsgiver: Norges forskningsråd, BIA-programmet