dc.contributor.author | Granøien, Idar Ludvig Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2016-05-12T12:16:25Z | |
dc.date.accessioned | 2016-05-19T11:45:38Z | |
dc.date.available | 2016-05-12T12:16:25Z | |
dc.date.available | 2016-05-19T11:45:38Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | SINTEF Rapport A14972, 31 p. SINTEF , 2010 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 9788214044652 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2389748 | |
dc.description | - | nb_NO |
dc.description.abstract | Det er gjennomført beregninger av støysoner for helikopterlandingsplassen ved sjukehuset i Førde i henhold til retningslinje T-1442 fra Miljøverndepartementet. Det er forutsatt at helikopterlandingsplassen flyttes noe vestover i forhold til den som eksisterer i dag som følge av utbygging i området. Beregningene er utført med det norske beregningsprogrammet NORTIM som tar hensyn til topografiens innvirkning på lydutbredelsen. Støysonekartet baserer seg på en prognose 10 år fram i tid som inkluderer trafikk fra andre baser inklusive redningshelikopteret fra Florø. Med en trafikkmengde som tilsvarer 2008 vil i alt 78 bygninger med støyfølsomt bruksformål ligge inne i gul støysone. Dette tallet inkluderer sykehusets bygninger. Med den trafikkøkning som er lagt inn vil dette antallet øke til øke til 238 i prognosesituasjonen. Ingen slike bygninger vil i noen av tilfellene ligge i rød sone. I forhold til forurensningsforskriften vil 3 bygninger måtte kartlegges med hensyn på fasadeisolasjon for dagens trafikkmengde, mens det i prognosesituasjonen er 6 bygninger som må kartlegges. Fire av disse er registrert som boliger.
Oppdragsgiver: Helse Førde HF | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | Støysonegrenser etter T-1442 for Førde Helikopterplass, Sjukehuset | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.date.updated | 2016-05-12T12:16:25Z | |
dc.identifier.cristin | 1267953 | |
dc.relation.project | Stiftelsen SINTEF: 90E103.32 | nb_NO |