Show simple item record

dc.contributor.authorHjelkrem, Odd Andre
dc.contributor.authorArnesen, Petter
dc.contributor.authorBabri, Sahar
dc.contributor.authorStraume, Anders
dc.contributor.authorSondell, Rebecka Karolin Snefuglli
dc.date.accessioned2024-05-03T08:48:52Z
dc.date.available2024-05-03T08:48:52Z
dc.date.created2024-05-03T10:24:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn9788214063707
dc.identifier.issn978-82-14-06370-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128978
dc.description.abstractRapporten beskriver en utvidelse av gjeldende metodikk for estimering av kjørefart og utslipp i verktøy for modellering av transport (RTM) og nytte/kostnadsanalyser (EFFEKT). Bakgrunnen for prosjektet er et behov for å gjøre beregninger for veger med fartsgrense som er høyere enn de som finnes på norske veger i dag, med hovedfokus på 120 km/t. Arbeidet er todelt, hvor den første delen fokuserer på å estimere gjennomsnittlig kjørefart i høyere fartsgrenser basert på datainnsamling fra tilsvarende veger i utlandet, samt en vurdering av fartsnivå ved norske forhold. Den andre delen av arbeidet omhandler modellering av drivstofforbruk og utslipp, og spesielt innføring av virkningsgradsfunksjoner som erstatning for virkningsgradskonstanter. Dette arbeidet er basert på utslippsmålinger fra europeisk typegodkjenning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSINTEFen_US
dc.relation.ispartofseriesSINTEF;2019:00982
dc.subjectKjørefarten_US
dc.subjectFartsgrenseen_US
dc.subjectMotorvegen_US
dc.subjectUtslippen_US
dc.titleMetodeutvikling for modellering av høyere fartsgrenseren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.identifier.cristin2266189
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record